Tuesday, May 27, 2014
Wednesday, May 21, 2014
Tuesday, November 27, 2012
Fadilat dan Kelebihan Solat Dhuha
Berkata Abu Murrah Ath-Tha’ifi r.a. bahwasanya Nabi s.a.w. telah bersabda : Allah telah berfirman:
“Wahai anak Adam! Bersembahyanglah untuk Aku di awal pagi, niscaya Aku akan mencukupimu di akhirnya.” (Riwayat Ahmad)
Hadis Qudsi ini menganjurkan kita mengerjakan Solat Dhuha yang mana antara faedahnya, Allah Ta’ala memberi jaminan akan melaksanakan segala keperluan-keperluan keduniaan manusia setiap hari.
Dalam riwayat yang lain Rasullullah SAW pernah bersabda yang maksudnya :
“Pada tiap-tiap pagi lazimkanlah atas tiap-tiap ruas anggota seseorang kamu bersedekah; tiap-tiap tahlil satu sedekah, tiap-tiap takbir satu sedekah, menyuruh berbuat baik satu sedekah, dan cukuplah (sebagai ganti) yang demikian itu dengan mengerjakan dua rakaat solat Dhuha .” (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
Dalam sebuah hadis yang lain Nabi SAW bersabda bermaksud :
” Barangsiapa yangmenunaikan sembahyang sunat Dhuha sebanyak dua rakaat tidak ditulis dia daripada orang-orang yang tidak lalai daripada mengingati Allah dan barangsiapa yang menunaikan nya sebanyak empat rakaat ditulis akan dia daripada orang-orang yang suka beribadat dan barangsiapa yang menunaikannya sebanyak enam rakaat dicukupkan baginya pada hari tersebut, barangsiapa menunaikanyan sebanyak lapan rakaat Allah menulis baginya daripada orang-orang yang selalu berbuat taat, barang siapa yang menunaikannya sebanyak dua belas rakaat Allah akan membina baginya mahligai didalam syurga dan tidak ada satu hari dan malam melainkan Allah mempunyai pemberian dan sedekah kepada hamba-hambaNya dan Allah tidak mengurniakan kepada seseorang daripada hamba-hambaNya yang lebih baik daripada petunjuk supaya sentiasa mengingatiNya,” (Riwayat At-Thabarani ).
Fadilat Dhuha
Banyak hadis-hadis yang mengalakkan solat Dhuha dan menyatakan keutamaannya, antaranya dalam riwayat katanya:
1. “Kekasihku Rasullullah SAW telah berwasiat kepadaku tiga perkara, aku tidak meninggalkannya, iaitu ; supaya aku tidak tidur melainkan setelah mengerjakan witir, dan supaya aku tidak meninggalkan dua rakaat solat Dhuha kerana ia adalah sunat awwabin, dan berpuasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan” (Abu Hurairah :Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
2. Adapun kelebihan sembahyang Dhuha itu sepertimana di dalam kitab “An-Nurain” sabda Rasullullah SAW yang maksudnya : “Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan.”
3. Dalam satu riwayat yang lain Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya :
“Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya akan segala dosanya walaupun seperti buih dilautan.” (Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi).
4. Daripada Anas bin Malik Radhiallahu ‘anhu berkata: “Aku mendengar Rasulullah SAW berkata: “Barangsiapa yang mengerjakan sembahyang sunat Dhuha dua belas rakaat dibina akan Allah baginya sebuah mahligai daripada emas” (Riwayat Ibnu Majah dan Tirmidzi)
Kaifiyat Dhuha
Waktu sembahyang Dhuha ialah dari naik matahari sampai sepenggalah dan berakhir di waktu matahari tergelincir tetapi disunatkan dita’khirkan sehingga matahari naik tinggi dan panas terik. Cara menunaikannya pula adalah sama seperti sembahyang-sembahyang sunat yang lain iaitu dua rakaat satu salam.Boleh juga dikerjakan empat rakaat, enam rakaat dan lapan rakaat. Menurut sebahagian ulama jumlah rakaatnya tidak terbatas dan tidak ada dalil yang membatasi jumlah rakaat secara tertentu, sebagaimana sebuah hadis yang diriwayatkan oleh ‘Aisyah bermaksud:
”Adalah Nabi SAW bersembahyang Dhuha empat rakaat dan menambahnya seberapa yang dikehedakinya.”(Hadis riwayat Ahmad, Muslim dan Ibnu Majah)
Dari segi pembacaan di dalam solat sunat dhuha tiada wajib membaca surah-surah tertentu di dalam rakaat tersebut. Cuma kebiasaan yang dilakukan oleh para ulama iaitu pada rakaat pertama dibaca surah Fatihah dan surah Wasy-Syamsi atau surah Al-Kafirun. Manakala rakaat kedua dibaca Al-Fatihah dan surah Ad-Dhuha atau surah Al-Ikhlas.
Di antara doa yang baik dibaca selepas solat Dhuha ialah :
“Ya Allah, sesungguhnya waktu dhuha adalah waktu dhuha-Mu, keagungan adalah keagungan-Mu, kebaikan adalah kebaikan-Mu, kekuatan adalah kekuatan-Mu, kekuasaan adalah kekuasaan-Mu, penjagaan adalah penjagaan-Mu. Ya Allah, sekiranya rezki kami di atas langit, turunkanlah, sekiranya dalam bumi, keluarkanlah, bila sukar, mudahkanlah, bila haram, sucikanlah, bila jauh, dekatkanlah, dengan hak waktu dhuha, keagungan, kebaikan, kekuatan dan kekuasaan-Mu. Berilah kepada kami apa-apa yang telah Engkau berikan kepada hamba-hamba-Mu yang shalih-shalih.”
Wednesday, November 21, 2012
Panduan Mencari Jodoh
Perkahwinan adalah suatu yang dituntut di dalam Islam kerana ianya adalah satu perkara yang mulia , banyak hikmahnya dan sudah bermula dari dalam syurga dulu lagi iaitu perkahwinan antara Adam dan Hawa. Berikut adalah beberapa panduan dari AlQuran dan AlHadith untuk mencari pasangan hidup agar kita dapat bahagia di dunia dan di akhirat insyaAllah.
“Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian di antara kamu dan orang-orang yang layak (berkahwin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memampukan mereka dengan kurniaNya. Dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui. Dan orang-orang yang tidak mampu menikah hendaklah menjaga kesuciannya, sehingga Allah memampukan mereka dengan kurniaNya…….”. (Surah An-Nur : ayat 32-33)
“Allah menjadikan bagi kamu isteri-isteri dari jenis kamu sendiri dan menjadikan bagimu dari isteri-isteri kamu itu, anak-anak dan cucu-cucu, dan memberimu rezeki dari yang baik-baik. Maka mengapakah mereka beriman kepada yang bathil dan mengingkari nikmat Allah ?” (Surah An Nahl : Ayat 72)
“Maha Suci Tuhan Yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan, samada dari yang ditumbuhkan oleh bumi atau dari diri mereka ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya.” (Surah Yaa Sin : Ayat 36)
“Ada tiga golongan manusia yang berhak Allah tolong mereka, iaitu seorang mujahid fi sabilillah, seorang hamba yang menebus dirinya supaya merdeka, dan seorang yang menikah kerana ingin memelihara kehormatannya”. (Hadis Riwayat Ahmad )
Sunday, December 25, 2011
Rukun Solat
- Sembahyang sama ada fardhu atau sunat mestilah memenuhi tiga belas rukun yang utama seperti berikut:
1. Berdiri tegak dengan tidak condong atau miring hinggakan sampai ke tahap ruku‘ tanpa keuzuran bagi mereka yang berkuasa berbuat demikian dalam sembahyang fardhu. Dalam sembahyang sunat, berdiri tegak tidak diwajibkan sebaliknya hukumnya hanyalah sunat.
2. Niat dalam hati ketika melakukan takbiratul ihram dengan memusatkan qasad hendak melakukan sembahyang sambil mengingati jenis dan bentuknya sama ada fardhu atau sunat.
3. Takbiratul ihram. Cara takbir dilakukan ialah dengan lafaz
. Boleh juga dengan lafaz
atau
. Syarat-syarat takbir ialah :
- Ucapan takbir dilakukan semasa dalam kedudukan berdiri.
- Melafazkan takbir dengan keadaan menghadap ke arah qiblat.
- Takbir diucapkan dalam bahasa Arab kecuali tidak mampu berbuat demikian dan tidak sempat belajar, maka boleh dengan terjemahannya tetapi mesti dipelajari.
- Semua huruf yang diucapkan itu didengari oleh diri sendiri.
- Ucapan itu hendaklah terkemudian daripada ucapan imam.
- Semasa melafazkan takbir hendaklah disertai dengan niat.
4. Membaca Al-Fatihah. Ia adalah rukun pada setiap raka‘at semasa berdiri atau kedudukan lain sebagai gantiannya dalam semua jenis sembahyang. Syarat-syaratnya adalah:
- Bacaan itu hendaklah didengari oleh diri sendiri.
- Bacaan itu hendaklah dengan susunan yang betul, meneliti tempat keluar (makhraj) huruf yang betul dan dinyatakan dengan segala sabdunya.
- Janganlah terlampau berlagu hinggakan boleh mengubah maknanya.
- Bacaan itu hendaklah dalam bahasa Arab.
- Bacaan itu hendaklah dalam keadaan berdiri.
- Semua ayat hendaklah dibaca dengan sempurna dalam setiap raka‘at kecuali ma’mum masbuq dan jika imam membaca terlalu cepat.
5. Ruku‘, iaitu tunduk dengan kadar membolehkan dua tapak tangannya boleh sampai kepada kedua-dua lutut. Ini yang paling kurang dan sebaik-baiknya tunduk hinggakan belakangnya sama dengan tengkuk dan menegakkan dua betis dan memegang lutut dengan tangan sambil jari-jari mencengkamnya. Syarat-syarat ruku‘ ialah tunduk dengan kadar yang dinyatakan iaitu sampai dua tapak tangan ke lutut tanpa diniatkan ruku‘ itu perkara lain selain sembahyang, dan dengan tama’ninah iaitu berterusan ruku‘ dengan keadaan tenang sekadar membaca satu tasbih.
6. I‘tidal selepas ruku‘. I‘tidal bermaksud bangkit daripada ruku‘ dan kembali kepada keadaan berdiri atau gantiannya beserta dengan tama’ninah. Syarat-syaratnya ialah dilakukan tanpa tujuan lain selain mendirikan sembahyang, dilakukan dengan tama’ninah dengan kadar sekurang-kurangnya bacaan satu tasbih dan tidak terlalu panjang melebihi tempoh bacaan Al-Fatihah kerana ia adalah rukun pendek.
7. Sujud dua kali dalam setiap raka‘at. Maksud sujud ialah sentuhan dahi orang yang bersembahyang ke tempat sujud. Syarat-syarat sujud ialah:
- Terbuka dahi tanpa berlapik dan tidak tertutup ketika melakukannya.
- Sujud hendaklah berlaku di atas tujuh anggota iaitu dahi, kedua-dua tangan (tapaknya), kedua-dua lutut dan hujung jari kedua-dua kaki dengan serentak.
- Bahagian paling bawah (punggung) hendaklah terangkat melebihi bahagian yang paling atas (kepala) sekadar yang termampu.
- Sujud tidak dilakukan di atas pakaian yang bersambung dengannya yang bergerak dengan pergerakannya.
- Tidak diniatkan selain daripada sujud sembahyang.
- Dahi hendaklah ditekan ke tempat sujud dengan tekanan yang sederhana sekadar memberi kesan pada kain jika terdapat di bawahnya.
- Tama’ninah ketika sujud dengan kadar mengucap sekali tasbih.
8. Duduk antara dua sujud. Caranya ialah duduk dengan sama rata beserta tama’ninah pada setiap raka‘at sama ada sembahyang secara berdiri atau tidak. Syarat-syaratnya ialah:
- Bangkit dari sujud itu kerana melakukan ibadah bukan disebabkan perkara lain.
- Jangan terlalu lama hingga melebih tempoh bacaan tasyahhud yang paling pendek.
- Dilakukan dengan tama’ninah iaitu sekurang-kurangnya diam seketika selepas pergerakan anggota dan sebaik-baiknya melebihi batasan itu.
9. Duduk tahiyyat akhir yang disusuli selepasnya oleh salam. Ia dilakukan pada raka‘at akhir setiap sembahyang dan perlu untuk membaca zikir wajib iaitu tasyahhud. Cara duduk yang sunat ialah secara tawarru‘, iaitu duduk dengan dikeluarkan kaki kiri dari sebelah kanannya dan pangkal peha diletakkan di atas tanah, dan menegakkan kaki kanan serta mengeluarkan kaki kiri dari bawah kaki kanan dan menekan jari kaki kanan ke atas bumi (melipatkannya) supaya hujung jari kaki kanan itu menghala ke qiblat.
10. Membaca tasyahhud semasa duduk kali terakhir. Lafaz tasyahhud yang sempurna ialah seperti berikut:
Syarat-syarat tasyahhud adalah seperti berikut:
- Bacaan itu hendaklah didengari oleh diri sendiri.
- Bacaan hendaklah berurutan tanpa diselangi oleh diam yang lama atau zikir lain.
- Bacaan itu hendaklah dilakukan semasa duduk kecuali jika berlaku keuzuran.
- Bacaan itu hendaklah dengan bahasa Arab melainkan jika tidak mampu.
- Semasa membacanya hendaklah menitikberatkan tempat keluar huruf (makhraj) dan segala shaddahnya (baris sabdu).
- Pembacaannya hendaklah secara tertib dari segi kalimah-kalimahnya.
11. Salawat ke atas Nabi Muhammad sallallahu ‘alayhi wasallam selepas tasyahhud (tahiyyat akhir) semasa duduk kali terakhir. Lafaz salawat hendaklah sekurang-kurangnya . Seelok-elok lafaz salawat ialah salawat Al-Ibrahimiyyah. Syarat-syarat bacaan salawat ialah:
- Bacaan itu hendaklah didengari oleh diri sendiri.
- Hendaklah dengan lafaz “Muhammad”
. Boleh juga dengan lafaz “Rasulullah”
atau “An-Nabiy”
.
- Hendaklah dengan bahasa Arab kecuali tidak mampu.
- Bacaan itu hendaklah tertib dari segi sighahnya dan dibaca selepas tasyahhud.
12. Salam yang pertama yang bertujuan untuk keluar daripada sembahyang dan dilakukan semasa duduk kali terakhir. Syarat-syaratnya ialah:
- Dimulakan kalimah salam dengan alif dan lam
iaitu
, maka tidak boleh menggantikannya dengan tanwin
.
- Diucapkan dengan “kaf al-khitab”
bagi memfokuskan ucapan salam itu kepada pihak kedua.
- Setiap kalimah hendaklah disambung dengan yang lainnya.
- Diucapkan dengan dimasukkan “mim al-jama‘”
yang menunjukkan pihak yang ditujukan salam itu pihak ramai.
- Diucapkan salam dengan keadaan tubuh badan menghadap qiblat dengan dadanya.
- Ucapan itu hendaklah diiringi dengan niat untuk keluar daripada sembahyang, tidak bertujuan untuk pemberitahuan semata-mata.
- Ucapan itu hendaklah dilakukan semasa berkeadaan duduk.
- Ucapan dilakukan dalam bahasa Arab kecuali mereka yang tidak sempat belajar.
- Ucapan itu hendaklah didengari oleh diri sendiri jika tiada sebarang halangan.
13. Tertib di antara semua rukun sembahyang tanpa mendahulukan rukun yang sepatutnya dikemudiankan.
Sunday, December 11, 2011
SOLAT GERHANA
Jawapan;
Apabila berlaku gerhana sama ada gerhana matahari atau bulan, disunatkan kita mengerjakan solat sunat dua rakaat dengan niat mengerjakan solat sunat gerhana. Ini berdalilkan sabda Nabi s.a.w.;
إِنَّ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ آيَتَانِ مِنْ آيَاتِ اللهِ، يُخَوِّفُ اللهُ بِهِمَا عِبَادَهُ، وَإِنَّهُمَا لاَ يَنْكَسِفَانِ لِمَوْتِ أَحَدٍ مِنَ النَّاسِ، فَإِذَا رَأَيْتُمْ مِنْهَا شَيْئاً فَصَلُّوا وَادْعُوا اللهَ، حَتَّى يُكْشَفَ مَا بِكُمْ
“Sesungguhnya matahari dan bulan adalah dua tanda dari tanda-tanda kebesaran Allah. Allah menakutkan dengan keduanya akan hamba-hambaNya. Kedua-duanya tidak menjadi gerhana dengan sebab kematian seorang dari manusia. Oleh demikian, apabila kamu melihat sesuatu darinya (yakni menyaksikan sesuatu terjadi pada matahari atau bulan itu), maka hendaklah kamu tunaikan solat dan berdoa kepada Allah sehingga habis gerhana itu”. (Riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim)
Adapun cara menunaikan solat gerhana itu ialah;
Pertama; niatkan ketika takbiratul-ihram untuk mengerjakan solat sunat dua rakaat kerana gerhana.
Kedua; setelah membaca al-fatihah serta ayat atau surah selepasnya, hendaklah ruku’,
kemudian bangun dari ruku’ dan baca sekali lagi al-fatihah serta ayat atau surah selepasnya, kemudian ruku’ sekali lagi dan meneruskan solat sebagaimana biasa (yakni sujud, duduk antara dua sujud dan sebagainya).
Ketiga; Apabila berada di rakaat kedua, lakukan sebagaimana dalam rakaat pertama tadi (yakni;dua kali berdiri dan dua kali ruku’).
Kesimpulannya, solat sunat gerhana sama sepertimana solat-solat dua rakaat yang lain, cuma yang berbeza ialah; pada setiap rakaatnya dilakukan dua kali berdiri dan dua kali ruku’. Keseluruhannnya dalam solat gerhana ini; dilakukan empat kali berdiri dan empat kali ruku’.
Dalil bagi kaifiyat solat gerhana di atas ialah hadis dari saidatina ‘Aisyah r.a. yang menceritakan;
أن الشمس خسفت على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم، فبعث مناديا بـالصلاة الجامعة، فتقدم فصلى أربع ركعات في ركعتين وأربع سجدات
“Telah berlaku gerhana matahari di zaman Rasulullah s.a.w.. Lalu baginda mengutuskan seorang pemanggil untuk mengajak orang ramai melakukan solat berjamaah. Kemudian baginda tampil dan menunaikan solat dengan melakukan empat kali ruku’ dalam dua rakaat dan empat sujud”. (Riwayat Imam Bukhari)
Bagi solat gerhana bulan, bacaan al-Quran di dalamnya sunat diperdengarkan dan bagi solat gerhana matahari, sunat diperlahankan bacaan sebagaimana solat-solat fardhu di waktu siang.
Solat sunat gerhana harus dilakukan bersendirian, namun disunatkan agar dilakukan secara berjamaah. Sunat mengajak orang ramai untuk melakukannya dengan melaungkan “الصلاة جامعة” (Marilah tunaikan solat secara berjamaah).
Setelah menunaikan solat gerhana itu, sunat disampaikan dua khutbah sebagaimana hari jumaat jika solat dikerjakan secara berjamaah. Di dalam khutbah itu hendaklah memberi penekanan kepada orang ramai agar banyak bersedekah dan memperingatkan mereka agar jangan lalai dan lupa kepada Allah.
Wallahu A’lam.
Saturday, October 29, 2011
Usah menunggu tua untuk bertaubat, beramal salih kerana maut datang tanpa diduga
nafsu dan hidup dibelenggu maksiat amat sikit bahkan mungkin juga
tidak mengingati malaikat maut pasti datang membawa perintah Allah
untuk meragut nyawanya.
Jika mengingati mati, pasti mereka ketakutan atau bersedih kerana
mengingatkan apa yang bakal dihadapinya di alam akhirat, tetapi
ia gusar mengenangkan harta bendanya serta segala kemewahan
dunia yang bakal ditinggalkannya.
Firman Allah:
“Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan pada hari kiamat
saja akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang
dijauhkan daripada neraka dan dimasukkan ke syurga maka
sesungguhnya dia sudah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan
di dunia ini (meliputi segala kemewahan dan pangkat kebesarannya)
tidak lain hanya kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.” (Ali
Imran: 185).
Ketahuilah kematian pasti tiba kepada seluruh umat tanpa mengenal
erti bangsa, kedudukan, kekayaan atau gagah perkasa. Tiada
sesiapa pun yang boleh melarikan diri daripada maut. Apabila
ditetapkan waktu kematian seseorang, ia tidak akan tertunda atau
dicepatkan walaupun sesaat.
Firman Allah bermaksud:
“Katakanlah (wahai Muhammad): “Sebenarnya maut yang kamu
larikan diri daripadanya itu, tetap menemui kamu; kemudian kamu
akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui segala yang ghaib
dan yang nyata, lalu Dia memberitahu kepada kamu apa yang kamu
telah lakukan (serta membalasnya).” (Al-Jumu’ah: 8.)
Dengan mengingati kematian, kita lebih berwaspada dalam
menghadapi liku kehidupan dan sentiasa berusaha menurut perintah
Allah dan Rasul-Nya serta meninggalkan larangannya kerana kita
tidak tahu bila ajal tiba.
Mengingati kematian menyebabkan kita teruja membuat persiapan
rapi menghadapinya nanti. Oleh itu, Islam amat menganjurkan kita
sentiasa mengingati kematian.
Cara terbaik ialah mengenangkan keluarga, sahabat atau sesiapa
saja yang boleh mempengaruhi hidup kita. Mereka mungkin memiliki
kekayaan, jawatan besar serta disanjung tetapi kini jasadnya
bersendirian di dalam kubur. Hartanya, kedudukannya serta
sanjungan orang ramai kini terpisah daripadanya. Kita perlu serapkan
di jiwa kematian juga pasti menjemput dan akan keseorangan di alam
kubur.
Kita juga perlu menziarahi kubur kerana membantu mengingati kita
juga akan menghadapi nasib sama dengan ahli kubur itu. Islam juga
menganjurkan kita menziarahi orang sakit serta menghadiri majlis
pengebumian kerana dapat mengingatkan kita mengenai kematian.
Mengingati kematian membawa nilai positif terhadap insan, maka
banyak dalil menganjurkan manusia selalu mengingati kehidupan
hanya sementara.
Rasulullah juga mengkategorikan insan yang sentiasa mengingatkan
kematian sebagai manusia paling bijaksana. Ibnu Umar berkata: “Aku
bersama Rasulullah, lalu seorang lelaki Ansar datang kepada
Baginda mengucapkan salam lalu bertanya: Wahai Rasulullah.
Manakah antara kaum mukminin yang paling utama? Baginda
menjawab: Yang paling baik akhlaknya antara mereka. Dia bertanya
lagi: Manakah di antara kaum mukminin yang paling cerdik?
“Baginda menjawab: Yang paling banyak mengingati kematian antara
mereka dan paling bagus persiapannya selepas kematian. Mereka itu
orang cerdik,” (Hadis Riwayat Imam Ibnu Majah)
Mengingati kematian juga boleh mendatangkan ketenangan jiwa
seseorang sedang menghadapi kesulitan hidup.
Ia menimbulkan kesedaran dunia bukan segala-galanya dan selepas
kematian ada alam yang kehidupan serta kenikmatannya abadi.
Bagi mereka yang dianugerahkan kesenangan, maka mengingati
kematian menjauhkannya daripada kerlipan serta godaan duniawi.
Kematian menyedarkannya kesenangan duniawi tidak kekal dan dia
bakal berpisah dengannya.
Hanya kehidupan di alam akhirat kekal abadi dan ini dapat
menggerakkan jiwa untuk mempergunakan segala kesenangan di
dunia ini demi mencapai kebahagiaan di akhirat.
Oleh itu, dengan menyedari setiap bernyawa pasti akan menghadapi
maut yang hanya diketahui Allah, pasti ia menimbulkan semangat
untuk segera melakukan ketaatan kepada Allah dan Rasul-Nya.
Jika seseorang menangguhkan untuk melakukan amalan salih dan
ternyata ajalnya tiba ketika asyik melakukan maksiat, dia termasuk
orang yang rugi dan bakal mendapat balasan buruk di akhirat.
Justeru, setiap umat Islam harus manfaatkan kehidupannya dengan
cara terbaik iaitu mengerjakan amalan diperintah Allah dan Rasul-
Nya dan meninggalkan larangan-Nya. Ketika tubuh sihat, kita
manfaatkan semaksimum mungkin supaya menjadi insan beriman,
bertakwa dan gemar mengerjakan amal salih.
Mana tahu entah esok mahupun lusa kita ditimpa kecelakaan
sehingga terlantar keuzuran dan tidak lagi mampu melakukan amalan
yang salih.
Kita pergunakan hayat dengan menghindari perbuatan maksiat
kerana mungkin entah esok mahupun lusa malaikat maut mencabut
nyawa sedangkan kita masih bergelumang dengan dosa.
Kesimpulan
Menurut Abdullah Bin Umar, Rasulullah s.a.w. telah
bersabda, “Sesungguhnya hati-hati ini akan berkarat sebagaimana
besi berkarat apabila terkena air.” Beliau lalu ditanya, “Ya Rasulullah,
apakah penggilapnya?” Rasulullah bersabda, “Banyak ingatkan maut
dan membaca Al-Quran.”
Ingat lima perkata sebelum datang lima perkara